Alina Gapejeva
Ol’ga Stepan’an:“Minä kunnivoičen perindöllizii ruuttii”
Livvi
New written Livvic
Petroskoilaine Ol’ga Stepan’an ombelou ainavoluaduzii karjalazii da vepsäläzii perindöllizii ruuttii. Hänen luajittulois ruuttis kävyy jo äijy nastu da miesty. Nygöi perindöllizis sovis rahvas kävväh ei vaiku folklourupruazniekkoih, niilöi pietähgi argipäivinny.
Jo mondu vuottu peräkkäi Ol’ga Stepan’an ombelou perindöllizii ruuttii da luadiu niilöih niškoi aksessuaroi. Hänen luajitut sovat da čomendukset ollah tovellizet taidotevokset, kus sovitah vahnat da uvvet perindöt.
Vuvvennu 1986 Siktivkaran tehnolougizen opiston loppiettuu nuori taidoilii-sobamodeliloin keksii tuli Karjalah miärävyksen mugah. Ol’ga mieldyi Karjalan čomevuoh da kul’tuurah da jäi tänne elämäh. Kodvan aigua nuori taidoilii keksi sobamodeliloi nuorižoh niškoi. Häi ezmäi ruadoi Dom Mod -laitokses Petroskois, sit Petroskoin nuorižon movvan ateljees. Ruado käski käymäh eri pidoloih, folklourupruazniekkoihgi. Taidoilijan mieles, erinomastu koloriittua karjalazele kul’tuurala andau perindölline ruuttu. Ol’gal tuli mieleh säilyttiä ainavoluaduine rahvahalline ruuttu.
Ommelta kanzallizii sobii pidäy siändölöin mugah. Meijän ezi-ižät sobua luadijes tarkah mietittih jogahistu kohtua. Karjalazet ollah Pohjazen eläjät. Sobua luadijes rahvas enne otettih čottah kaikkie: ilmaston eričyksii, midä ruadau ristikanzu, ongo häi naine vai mies. Sen ližäkse vie duumaittih, sidä, ku ruuttu olis čoma. Vahnan perindöllizen sovan luadimizen pohjannu on kebjieh tabah leikkuandu. Ruuttua kerättih prostolois geometrizis muodolois. Otettih čottah, ku kuvottu kangaspala oli kaidu. Ruuttii opittih čomendella eri taboih: kirjoindettih, puutettih kruuževuo, luajittih kuvvitestu. Naizen da miehen ruutis vältämättäh pidi olla vyö, kudai vardoičči kaikes pahas. Jogahine neidine omah tabah čomendi omua ruuttua. Eihäi surde sanotah karjalazet: "Vuatettu myöte vastatah". Sobua myöte sai äijy tiijustua ristikanzah nähte: ongo se nuori vai ruavas, ongo köyhy vai bohattu, midä häi ruadau…
Magavosijan reunat, vahnu nybly-brošku libo kenentahto löytty remenin raudaine lappu čomendetah Ol’ga Stepan’anan ommeltuloi ruuttii. Pättihgi Ol’gale ruadajes buaban lippahan "rikkahukset". Hänen buabah eli Arhangel’skoin alovehel, oli kuulužu neroniekku, maltoi eri käziruadoloi. Vahnas suures talois säilyttih kai priduannoit, paidu, kudai pädöy lastu syöttäjes, kois kuvottu paltin. Suan vuvven peräs kai net sovat da vešit bunukan hyvyös suadih toizen eloksen.
– Ruuttii ommeltes minä panen keskeh kois kuvotun paltinan palazii. Muga minä panen ruuttah histouriedu. Tiluajat ylbeilläh sidä, helläh otetah da kačotah omii uuzii sobii, sanelou Ol’ga.
Oman ičen luajittuloi perindöllizii ruttii Ol’ga iče pidäy puaksuh, pruazniekoinnu da argipäivinny. Ruutat hyvin pätäh räkkisiäl, sildy ku niilöis ei ole räkki, dai vilul siäl et kylmä. Ol’ga sanou, ku moizis ruutis omua iččiegi tunnet toizin.
Gapeeva, Alina
Ольга Степанян: «Я уважаю традиционную одежду»
Russian
Петрозаводчанка Ольга Степанян создает уникальные национальные карельские и вепсские костюмы. В ею сшитых костюмах ходит много и мужчин и женщин. Теперь в национальных костюмах ходят не только на праздники , но и в будние дни. Уже много лет Ольга Степанян шьет национальные костюмы и делает к ним аксессуары. Действительно, сотворенные ею одежда и украшения представляют собой настоящие произведения искусства, в которых сочетаются старые и новые традиции.
В 1986 году после окончания Сыктывкарского технологического техникума она приехала в Карелию по распределению. Попала сюда первый раз в жизни, и Карелия сразу проникла в ее сердце. Как она сама признается, карельская земля пленила красотой природы и культурой. Ольга долгое время занималась разработкой молодежных моделей. Сначала работала в Доме моды, а затем в ателье молодежной моды Петрозаводска. В рамках работы ей приходилось бывать на различных фестивалях, концертах, в том числе и на фольклорных праздниках. По мнению художника особенный колорит карельской культуре придает национальный костюм. Ольге пришла идея сохраниьть уникальный карельский костюм.
Шить национальную одежду нужно по правилам. Наши прародители, создавая одежду, продумали все до мелочей. Карелы – народ северный, живущий в суровых природных условиях. В своей одежде народ учел практически все: условия климата, род деятельности, половую принадлежность — и при этом позаботились о красоте нарядов. В основе одежды лежит свободный геометрический крой, где детали костюма составлялись из простых фигур – треугольника, прямоугольника, квадрата и круга. Она была рассчитана на узкую ткань, сотканную мастерицами. При этом женщины старались украсить каждое свое изделие вышивками, сборками, кружевом, доступной в то время фурнитурой. К мужскому и женскому наряду был обязателен пояс, который служил в качестве оберега. Каждая модница вносила свою "изюминку" в изделие. Не зря говорят: встречают по одежке. Внешний облик человека мог рассказать о многом: о возрасте, социальном положении, рассказать о его роде занятий, — говорит Ольга.
Фрагменты старого подзора для кровати, старинная пуговица, брошь или найденная кем-то при раскопках металлическая пряжка украшают одежду, созданную руками Ольги Степанян. Пригодились в работе и богатства бабушкиного сундука. Ее бабушка жила в Архангельской области, была известная мастерица. В родовом большом доме прародительницы сохранились многие вещи из ее гардероба: приданное, рубаха для кормления детей, домотканая ткань. Спустя столетие благодаря внучке эти вещи получили новую жизнь. "Элемент или фрагмент старинных полотен я всегда вставляю в костюмы. Так я вкладываю в костюм историю. Заказчики гордятся такой вот особенностью. Национальный костюм, созданный своими руками, она сама надевает часто - по поводу или даже без повода. Он стал ее повседневной одеждой. Носить его очень удобно: тепло в холод, комфортно в жару, не сковывает движений. Женщина призналась, что в таком наряде она даже чувствует себя по-другому.