Тикканен Ульяна
Karjalazet ”pyöryrengahat”
карельский: ливвиковское наречие
Новописьменный ливвиковский
Kai minun tuttavat pyörälajajat suvaijah ajella "rengahalleh". Se tarkoittau sidä, ku hyö reknaillah matkua muga, ku lähtie ajamah yhtes kohtas, tulla järilleh tostu dorogua myöte: ajelta yksii samazii dorogoi myöte ei ole vessel.
Minun da Mašan kollektsies on enämbi viitty mostu rengastu: Siämärves ymbäri, järvirengas Salmenniškaspäi Heččulan da Nuožarven kauti, Petroskoi-Muašjärvi-Orzega-Petroskoi, Zaozerje-Jallahti-Pin´guba-Petroskoi da "Priäžän kuldaine rengas", kuduadu myöte ajajes päiväs voibi nähtä äijy mustomerkii. Nämmil matkoil on eri piduhus, ga kaikkii myöte voibi ajua päiväs moizii dorogoi myöte, kudamil ei ole äijiä mašinua.
Erikseh sanelen täs "Priäžän kuldazeh rengahah" nähte. Moizen nimen annoimmo myö tälle matkale, ku ajajes näit äijän mieldykiinittäjiä kaunistu karjalastu kyliä.
Jessoilan kylä, viizi čuassuu huondestu, lähtökohtu. Pyörät ajetah ruttozeh, termosois läikkyy hormučuaju, kuduah on ližätty marjua da metty. Myö olemmo rakkahat matkah lähtemäh, sada kilometrii ajamah da čomuttu nägemäh. Ga matkas olettelou kaikkie. Ajoimmo puolen čuassuu da kiänyimmö meččydorogale, a sie – lundu. Myö piätimmö ajua kilometrin da ku lundu ei vähene, kiändyö järilleh. Kilometrin kivoksii myöte pyörii ribaittuu, lumet loppiettihes, dorogu matkai harvazes "läbinägyjäs" pedäimečäs.
Meččydorogua ajua on mieleh, tiä vastah ei tulla pöllättäjät meččiä vedäjät suuret mašinat, eigo "furat", etgo täs vastua kallehil korgieloil mašinoil ajelijoi havizijoi, kuduat vai pölyy nostetah. Ga pidäy tostu varata – mečän eläjii.
Täl kerdua tuaste lykysti, emäkondii poigazien kel astui tiä aijemba meidy, vai dorogal höyryi kondien jälgi. Hirvei on, ga emmo kiänny. Myöhäi olemmo Kindahan kyläh puolel matkua. Dostalin palan ajammo da ravieh pagizemmo, toinah meijän paginat pietäh mečän eläjii loitomba meis.
Enzimäine azetus Karjalan kaikis vesselimäs kyläs da kuvat, kudamis ollah Kindahan zuakkunoin piäurhoit. Niilöin nähtyy piäh kerras tullah kerdomukset tulkuttomis kindahalazis.
Jälles dorogu menöy juamale da matkuau Mangan kylässäh, sie pidäy puuttuo Pyhän Jumaldoman časounah. Äijän kerdua ajoimmo siiriči da näimmö sidä kaunistu časounua mašinan ikkunas, ga nikerdua emmo nossuh mäile da seizonuh rinnal.
Časounan veräi oli salvas, ga nouzimmo kellojalloile. Časounaine on mäil da kellojalloispäi Mangan kylä on ku kämmenel.
Setämä kilometri da olemmo Nuožarves, siepäi Jessoilah Rubčoin kauti, kus vältämättäh azetummo nouzemalluo da Korzan kyläs läbi, kus sanelen Mašale "kyläuuličas" da puuarhitektuuran mustomerkilöis.
Тикканен Ульяна
Карельские «велокольца»
русский
Все мои знакомые велосипедисты любят ездить "кольцами". Это значит, что маршрут до какой-то цели и путь обратно будут проходить разными дорогами: ехать одной и той же дорогой скучно.
У нас с Машей в коллекции велопутешествий есть как минимум пять таких "колец": вокруг Сямозера, озерное кольцо от Нижней Салмы через Савиново и Крошнозеро, Петрозаводск – Машезеро – Орзега – Петрозаводск, Заозерье – Ялгуба – Ялгора – Петрозаводск и "Золотое кольцо" Пряжинского района, проехав которое можно увидеть множество исторических памятников.
Про "Пряжинское золотое кольцо" как раз и расскажу подробнее. Мы дали этому маршруту такое имя, потому что проезжая его побывали в старинных исторических деревнях.
Эссойла, девять часов утра, время отправления. Велосипеды едут быстро, в термосе иван-чай с ягодами и медом. Мы настроены на предстоящие сто километров по лесным дорогам. Но всякое случается. Проехав всего полчаса, мы сворачиваем с трассы и попадаем на заснеженную лесную дорогу. Решаем пройти пешком и протащить велосипеды ближайший километр, а дальше, если снега меньше не станет, менять маршрут. И, действительно, меньше, чем через километр снег закончился, дорога потекла по "прозрачному" сосновому лесу.
Ехать по глухой лесной дороге одно удовольствие: фуры не ездят и внедорожники не пылят, как это всегда бывает на гравийных дорогах – тишина и спокойствие. Осторожным только следуют быть все равно, дикие звери.
На этот раз нам снова повезло: медведица с медвежатами прошли давеча, оставив нам на дороге устрашающий след. Жутко, но маршрут решили продолжить, ведь до ближайшей деревни Киндасово осталось меньше полпути. И все это время мы решили погромче разговаривать, вдруг голоса отпугнут зверей, если они где-то поблизости.
Первая остановка нашего кольца в самой веселой деревне Карелии – Киндасово, делаем фотографии с деревянными скульптурами героев киндасовских сказок, вспоминая любимые сюжеты.
Едем дальше в сторону деревни Маньги, там непременно нужно побывать в часовне Рождества Пресвятой Богородицы. Она находится на высоком холме так, что проезжая по центральной дороге деревни ее видно издалека, а вот подойти и рассмотреть поближе прежде до этого раза не доводилось.
Часовня оказалась закрытой, но открыта была колокольня. Вид с нее открывается на километры вокруг.
Еще десяток километров пути от Маньги и мы в деревне Крошнозеро на берегу одноименного озера. Оттуда до Эссойлы по асфальту мимо деревень Рубчойла и Корза, где рассказываю Маше про деревню, памятники архитектуры и даже про банную улицу.