ВепКар :: Тексты

Тексты

Вернуться к списку | редактировать | удалить | Создать новый | История изменений | Статистика | ? Помощь

Irina Sotnikova. Sampo (balet)

Irina Sotnikova

Sampo (balet)

вепсский
Младописьменный вепсский
"Sampo" — balet muzikantegijan Gel’mer Sinisalon muzikale da baletmeisteran Igor’ Smirnovan horeografijanke. S’užetas om pala karjalaiž-suomalaižes Kalevala-runoeposaspäi.
Ezmäine ezituz oli 27.keväz’kud vodel 1959 Karjalan ASSRan muzik- da dramateatras.
Istorii
Gel’mer Sinisalo zavodi tehta baletad vodel 1958.
Oli jo sel’ged, mitte linneb s’užet. Sihe painasti rahvahaližen kul’turan tarbhuded da muzikantegijan riža. S’užetan pohjas pidi olda rahvahaline epos. Sädairad, voibištelend pahoidenke hengidenke, taht pörtta sadud ozadkaik nece oli tarbhaižen baletan tegijoiden täht. Baletha mülüiba klassižen žanran pirdadvahv lirine s’užet, voibištelend hüviden da pahoiden hengiden keskes. Baletan s’užetas muzikantegii, kactes Čaikovskijan da Glazunovan klassikoiden tradicijoihe, rohktas ühtenzoiti "Sampos" sen, mi oli tipiline klassikoile, rahvahaližen ičeladuižudenke, sen abul baletan pärol’ om omištadud epižele augole.
Rad "Sampo"-baletan tegemižen mödhe zavodihe vodel 1958 i jatkui pol’vot. Voden 1959 keväz’kun 23.päiväks balet oli vaumiž, oli tehtud kaik dekoracijad, sädod da zavodihe repeticijad teatrlaval.
Ezmäižen kerdan "Sampo"-balet ezitadihe 27.keväz’kud vodel 1959. Kezal sil-žo vodel baletad ozutadihe Moskvas Karjalan taidehen dekadal, i nece tegihe tarbhaižeks Dekadan azjtegoks. Pälidnan press jo siloi andoi sur't homaičust necile ozutelusele i pani sen suren baletan znamasižiden satusiden rindale. Jäl'ges "Sampod" ozutadihe Leningradas, Gor'kii-lidnas, R'azaniš, Arhangel'skas.
Konz vodel 1962 VLKSMan keskuzkomitetan ühtnikad kacuiba "Sampod", sanuiba ühthe än'he: balet pidab ozutada festivalil. No oli erasid homaičusid. Pakitihe, miše tegendaha ližazižihe likundad da energijad. Siloi baletan sädajad pätiba vähän lüheta ezmäižen aktan; ühtenzoitiba toižen aktan ezmäižen da toižen tegon palad, niiden keskes heitiba muzikad; lühenziba toižen aktan lopun; vajehtiba tegon paloiden lopud koumandes aktas. Naku kezal vodel 1962 "Sampod" satusekahašti ozutadihe VIII Rahvahidenkeskeižel noriden da üläopenikoiden festivalil (ven.)vep. Hel'sinkiš.
Vodel 1968 baletad ozutadihe adivmatkan aigan Suomes. Mugažo sidä ozutadihe Leningradas, Gor'kii-lidnas, Kuibiševas, Ufas, Murmanskas, Arhangel'skas.
Kalevala-eposan 150-voččeks jubilejaks, mittušt praznuitihe vodel 1985, baletad udes zavottihe ozutada Karjalan muzikteatran laval. A vodel 1986 baletan uz' versii, miččen tegi Igor' Smirnov, tegihe RSFSRan valdkundaližen M.I.Glinkan premijan laureataks.
Vodel 2000 baletad ozutadihe Savonlinna-lidnas (Suomi).
14.tal'vkud vodel 2001 Karjalan muzikteatras "Sampo"-baletad Karjalan arvostadud artistan Vladimir Mel'nikovan muštoks ozutadihe jäl'gmäižen kerdan.

Сампо (балет)

русский
"Са́мпо" — балет на музыку композитора Гельмера-Райнера Синисало и с хореографией Игоря Смирнова. В основе сюжета эпизод из карело-финского поэтического эпоса "Калевала".
Первое представление состоялось 27 марта 1959 года в Музыкально-драматическом театре Карельской АССР.
История
Гельмер-Райнер Синисало приступил к созданию балета в 1958 году.
Выбор сюжета был в какой-то степени предопределён. Его подсказывали состояние и потребности национальной культуры и интуитивные поиски самого композитора. Источником сюжета должен был стать национальный эпос. Идея преобразующего творческого труда, борьба со злыми силами, желание отстоять обретённое счастьевсе эти мотивы стали главными для создателей балета. Балет вобрал в себя характерные черты классического жанраяркую лирическую линию, столкновение сил добра и зла. В драматургическом решении балета композитор, опираясь на традиции классиковЧайковского и Глазунова, умело соединил в "Сампо" то, что было характерно для классиков, с тем, что подсказывала национальная почвенность, благодаря чему ведущая роль в балете принадлежит эпическому началу.
Работа над постановкой "Сампо" началась в 1958 году и длилась полгода. К 23 марта 1959 года балет вышел на финишную прямую, были готовы все декорации, костюмы, и начались генеральные репетиции на сцене.
Премьера "Сампо" состоялась 27 марта 1959 года. Летом того же года балет был показан в Москве на Декаде карельского искусства и стал настоящим событием Декады. Столичная пресса уже в те годы поставила эту постановку в ряд с наиболее значительными достижениями большого балета. Затем "Сампо" вывозили в Ленинград, побывал он в Горьком, в Рязани, в Архангельске.
Когда в 1962 году комиссия ЦК ВЛКСМ посмотрела "Сампо", мнение её оказалось единодушным: балет заслуживает показа на фестивале. Однако были замечания. Требовали, например, усиления динамичности действия. И создатели балета решили тогда немного сократить первый акт; слили первую и вторую картины второго акта, убрав музыку симфонического антракта между ними; сократили финал второго акта; изменили место деления картин в третьем акте. И летом 1962 года "Сампо" успешно прошёл на восьмом всемирном фестивале молодежи и студентов в Хельсинки.
В 1968 году балет был показан на гастролях в Финляндии. Также балет демонстрировался зрителям Ленинграда, Горького, Куйбышева, Уфы, Мурманска, Архангельска.
К 150-летию эпоса "Калевала", отмечавшегося в 1985 году, балет был возрождён на сцене Музыкального театра. А в 1986 году вторая редакция балета, сделанная Игорем Смирновым, стала лауреатом Государственной премии РСФСР имени М.И.Глинки.
В феврале 1999 года к 150-летию полного издания эпоса "Калевала" балет "Сампо" был снова возобновлён на сцене Музыкального театра Республики Карелия.
В 2000 году балет был показан в городе Савонлинна (Финляндия).
14 декабря 2001 года на сцене Музыкального театра Республики Карелия прошёл последний балет "Сампо", посвященный памяти заслуженного артиста Карелии Владимира Мельникова, непревзойдённого Илмаринена, ушедшего из жизни в июне того же года.